ايسنا نوشت: در اواسط کار دولت دهم با هدف صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا، واردات خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی ممنوع شد.
با این حال در آن زمان مجوزهای موردی به برخی افراد از جمله ورزشکاران برای واردات این خودروها اعطا شد که با استفاده از همین مجوزها تعداد زیادی خودروی خارجی با حجم موتور بیش از 2500 سی سی وارد کشور شدند.
البته با آغاز به کار دولت یازدهم، انتقادها به واردات خودروهای لوکس و گران قیمت خارجی افزایش یافت و به دنبال آن حدود یک ماه پیش، هیات دولت در مصوبهای هر گونه واردات خودروهای خارجی با حجم موتور بیش از 2500 سی سی را ممنوع کرد.
علاوه بر ممنوعیت واردات، دولت اعلام کرد که حتی خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی که وارد گمرکات کشور شدهاند نیز حق ترخیص را نداشته و به عنوان کالای مرجوعی محسوب شده و باید به خارج از کشور مرجوع شوند.
همین اقدام افزایش قیمت به طور میانگین 10 درصدی خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی سی در حدود یک ماه اخیر را به دنبال داشته است.
به گفته فعالان بازار خودرو قیمت خودروی لندکروز از 480 میلیون تومان در حدود یک ماه گذشته با افزایش 70 میلیون تومانی به 550 میلیون تومان افزایش یافته است.
قیمت لکسوس نیز با رشد 30 میلیون تومانی از 490 میلیون تومان به 520 میلیون تومان رسیده است.
تویوتا اوریون نیز رشد قیمت 15 میلیون تومانی را تجربه کرده و قیمت آن از 202 میلیون تومان در یک ماه گذشته به 217 میلیون تومان افزایش یافته است.
همچنین قیمت هیوندای جنسیس نیز با رشد 20 میلیون تومانی از 230 میلیون تومان به 250 میلیون تومان افزایش یافته است.
در این میان فعالان بازار خودرو از افزایش تخلفات در بازار خودروهای لوکس و گران قیمت نیز خبر میدهند؛ به گفته آنها، برخی از فروشندگان خودروهای کار کرده با حجم موتور بیش از 2500 سی سی را دستکاری کرده و به عنوان خودروی صفر کیلومتر به خریداران میفروشند.
به دنبال ممنوعیت واردات، تعداد خودروهای صفر کیلومتر با حجم موتور بیش از 2500 سی سی موجود در بازار نیز به شدت کاهش یافته است.
نظر شما